Friday 3 October 2014

kenali Soya NonGMO.

Teks oleh : noramiza ahmad

Assalamualaikum wrh.wbt. salam jumaat penghulu segala hari.

Hari ni saya nak kongsikan rakan pengunjung sekalian dengan salah satu produk promosi yang terlaris, terlajak dan terhot di pasaran iaitu ESP ( Energizing soy protein).  Produk terlaris pasti semua dah tahu mengenainya kan...Ehh!  apa, belum tahu? Errm musykil jap...yela takkan smua orang dah tahu kan...pasti ada punyalah..apalah cek  puan Miza nih...hehe..ok teruskan pembacaan dengan kusyuk k...

TAHUKAH ANDA!

25% daripada tubuh manusia di bina daripada protein. Contoh seperti kuku, otot dan kulit sebenarnya berasal daripada protein tau.

 SEL ---> TISU ---> ORGAN ---> SISTEM

Oleh sebab itu badan kita sgt memerlukan protein. Umpama protein ini makanan utama bagi sel. sel2 yang sihat akan dapat menghasilkan tubuh badan yang sihat dan cergas.

KENALI ESP.




ESP Adalah serbuk protein yang dihasilkan daripada kacang soya baka tulen (NON GMO SOY) dengan kawalan suhu rendah untuk mengekalkan struktur asid amino daripada kerosakan akibat haba dan tekanan bagi memastikan enzimnya tidak termusnah.

Setiap  kandungan 1 canister ESP yang beratnya 850g berasal dari 30kg kacang soya dan ia adalah energy booster segera yang boleh bertahan selama berjam-jam lamanya. ESP mengandungi 22 jenis asid amino dan ia adalah satu-satunya produk di pasaran yang menyediakan 9 asid amino penting yang tidak boleh dihasilkan oleh tubuh badan manusia. Indeks glisemiknya adalah rendah,  39. Maka ia mampu membekalkan tenaga secara berpanjangan dan boleh di ambil oleh pesakit kencing manis.
Protein kacang soya adalah dua kali lebih dari daging, 2 kali lebih dari daging, 4 kali lebih dari telur, 12 kali lebih dari susu. Ia juga rendah lemak, rendah kolesterol dan mudah diserap oleh tubuh badan manusia. Semua taukan badan kita perlukan sumber proetin.  Dalam pemakanan seharian kita sumber ada di dalam ikan , daging, telur dan ayam serta lain2 lagi. Bleh  google sumber protein k. Tapi kenapa dah ambik ikan dll yang ada protein tu tetap juga x sihat atau sakit? Tak cukup lagi jer? Untuk pengetahuaan korang, sumber protein akan termusnah atau hilang semasa di masak. Kecualilah kalu korang setiap hari ambik ikan mentah atau jadi orang Jepun makan sushi. Ni siap kari rendang bagai. Brapa banyak la protein kita akan kita dapat atau tinggal tuk kita kan.

APAKAH GMO?






GMO (GENITICALLY MODIFIED ORGANISM) adalah makanan yang benihnya telah diubahsuai secara genetik. Maknanya dah x semulajadi lagi la. Tujuan GMO dibuat adalah untuk mengatasi masalah permintaan yang melebihi pengeluaran sebab makanan GMO ini biasanya cepat masak jadi cepatlah tuaiannya, akan menjadi lebih besar, cantik, lambat rosak dan pastinya lebih tahan lama. Antara yang paling popular sumber GMO adalah seperti gambar di atas. So korang perlu berhati2 apabila memilih bahan2 atau makanan yang menggunakan bahan2  tersebut. GMO boleh menyebabkan elergik, toxic dan potensi kanser. Tambahan lagi sekarang dengan lambakan pelbagai produk yang dihasilkan daripada sumber GMO tanpa dikaji dan diketahui oleh orang ramai. Sebab tula pelbagai penyakit ada sekarang ni terutamanya kanser dan elergik. Ada tak yang perasan yang ada sesetengah yang kata diorang tak boleh minum dengan soya nih. Bila minum jadi muntah, sakit perut, badan ditumbuhi bintik2 merah...macam2 lagi. So diorang kata elergik dengan soya ..tak boleh minum soya padahal itu disebabkan oleh soya GMO. Oleh sebab itu,  kalu nak beli protein dari sumber soya, pastikan dulu baca labelnya dan pilihlah produk dari sumber nonGMO. Faham tak GMO dan nonGMO ni. Jangan beli hanya disebabkan oleh harganya,  rasanya,  terpengaruh dengan iklannya atau ikutan kawan2. Kaji dulu dengan sedalam2nya produk tersebut sebelum beli. Check habis-habisan ok. Sayangilah diri anda. Tak sayang pun x tak per tapi ingatlah orang yang tersayang.

Sebab itulah saya memilih ESP kerana ianya soya non GMO. Tunggu sambungan saya mengenai ESP di next n3 ok.

Jika anda ingin mengetahui dengan lebih lanjut dan mendapatkan khidmat nasihat secara percuma mengenai  ESP, anda bolehlah hubungi saya seperti di bawah.

SMS/ WhatsApp : 0136162413.
Email : diamileya@gmail.com
Fb : Noramiza Ahmad
Instagram : @noramizaahmad






  









                                                       




No comments:

Post a Comment