Wednesday 4 March 2015

5 MAKANAN KURANGKAN KOLESTEROL

Assalamualaikum wrh.wbth.

Kita harus mengawal tabiat pemakanan kita jika inginkan paras kolesterol kita dalam keadaan normal. Berikut adalah senarai makanan yang mampu membantu menurunkan tahap kolesterol dalam badan kita.



1. KACANG SOYA

Kacang soya mengandungi 48% protein, lecithin, vitamin dan zat galian. Ia mampu menghindari penyakit jantung dan kencing manis. Kandungan kalsium dan mineral membantu memecah lemak sambil menyusutkan kadar lemak jahat (LDL) dan meningkatkan kadar lemak baik (HDL).

Untuk mendapatkan susu soya terbaik KLIK DI SINI




2. EPAL

Makan sebiji epal atau jusnya setiap hari dipercayai mencukupi untuk membekalkan khasiat sambil mengurangkan tahap kolesterol dalam badan. Kanak-kanak yang makan makanan segera dan kemudiannya makan epal atau jusnya dapat mengimbangi kembali kandungan zat sambil mencegah pembentukan lemak dalam badan.

Untuk mencegah pembentukan lemak dalam badan, anda boleh juga meneruskan pembacaan anda KLIK DI SINI



3. BUAH KURMA

Buah kurma biasanya di ambil hanya di bulan puasa, tapi tahukah anda amatlah rugi jika tidak diamalkan setiap hari. Kurma amat kaya dengan dengan serat dan flavanoid. Ia mampu menyahkan lebihan lemak jahat (LDL) sehingga dikatakan dapat mengurangkan risiko serangan jantung. Flavanoid juga turut terdapat dalam teh, brokoli, tomato, bawang dan buah delima.



4. KUACI

Kaya dengan kandungan zat besi. Pola pemakanan yang rendah dengan zat besi boleh meningkatkan kadar lemak jahat (LDL) dan menghadkan tahap ( HDL). Amalkan makan kuaci jenis tawar seperti biji labu atau bunga matahari untuk menambahkan zat besi.

Selain dari kuaci yang kaya dengan zat besi,anda juga boleh mendapatkan zat besi dari sumber ini. KLIK DI SINI



5. KACANG TANAH

Kacang tanah yang dipanggang mengandungi lemak sihat dan kaya dengan vitamin E. Vitamin E dikatakan mampu menghalang radikal bebas daripada merosakkan kandungan kolesterol (HDL) dan dapat mengelakkan tubuh daripada serangan jantung.

SMS/ WhatsApp/Telegram : 0136162413.
Email : diamileya@gmail.com
Fb : Noramiza Ahmad
Instagram : @noramizaahmad




No comments:

Post a Comment