Wednesday 21 January 2015

5 CARA MENGATASI PERUT BUNCIT

 Assalamualaikum wrh.wbth.

Wanita dan kecantikan pasti tak dapat dipisahkan umpama muzik dan irama. Bila dikaitkan dengan kecantikan pasti kita terbayangkan kulit cantik dan sihat serta tubuh yang langsing. Namun persepsi orang berbeza2. Mungkin yang bertubuh besar, cantik di matanya.

Kini yang menjadi igauan ngeri bagi para wanita adalah spare tyre a.k.a perut buncit la tu. Sedangkan yang kurus pun ada yang perut buncit ni apatah lagi yang berbadan besar. Geram tau gan spare tyre nih. Korang tyre apa yang ada...basikal, motosikal, kereta , lori?

So di sini Miza ingin kongsikan dengan anda semua cara2 bagaimana mengatasi masalah perut buncit.



1. SEMBELIT

Untuk merangsang isi perut, banyakkan pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan serat.






2. MINUM AIR

Kalau nak diet sekalipun,  jangan ubah pengambilan air tau. Air tetap juga 2L atau dengan perkiraan 25kg=1L air. Jika berat anda 50 kg perlu minum 2L air. Lagi berat anda lagi perlu banyak minum. Ini kerana kalau kekurangan air, banyak bahan  sukar dicerna dan toksin juga sukar disingkirkan.
                                                             
3. MENGUNYAH SECARA PERLAHAN.

Jangan makan secara berdiri dan  apabila mengunyah, kunyahlah secara perlahan.  Makanan yang tak dikunyah dengan betul akan menjadi bahagian2 kecil yang tak dapat dicerna serta menimbulkan banyak gas.



4. KURANGKAN GARAM.

Garam, bukan setakat berisiko menambah tekanan darah tapi turut menyebabkan perut menjadi buncit. Garam hanya akan menambahkan sodium dalam cairan tubuh yang seterusnya melambatkan mekanisme sehingga mendorong air keluar dari sel. Akibatnya perut terasa penuh dan buncit.


       
5. BERSENAM

Dengan bersenam membantu menggerakkan cairan dalam perut yang menyebabkan perut besar dengan mendorongnya keluar dari jaringan dan masuk ke aliran darah dan keluar sebagai peluh atau melalui air kencing.

Dah pelbagai petua yang diamalkan tapi spare tyre ni tetap x mau hilang... so jangan risau apa kata anda cuba pula HERB LAX. Herb lax ni umpama julap lembut untuk usus kita tau. Nak tahu lebih lanjut tentang herb lax. ..Contack miza seperti no di bawah yek. Jangan lupa. Daaa

Salam sayang,
NORAMIZA AHMAD

SMS/ WhatsApp : 0136162413.
Email : diamileya@gmail.com
Fb : Noramiza Ahmad
Instagram : @noramizaahmad



# psssstt..dah abih baca.. terima kasih yek sebab sudi bertandang di sini. Sudilah kiranya anda meninggalkan sepatah dua di ruangan komen. Jika anda inginkan saya mengunjungi anda, bolehlah tinggalkan jejak. Terima kasih sekali lagi. 



No comments:

Post a Comment