Wednesday 24 September 2014

Khasiat si selom

Teks oleh : noramiza ahmad

Untuk makan malam semalam buat yang simple2 jer..dah yang tinggal 3 beranak jer so senang la keje umminya...masak apa yang ada jer...so saya buatkan nasi goreng ulam selom...resepinya simple jer so saya x yahla share resepinya...kita citer pasal daun selom jer la erk...daun selom ni kalu  dimakan dengan laksa...ermmm yummy...ni yang teringin nak makan laksa plak nih...aduss...




Daun Selom
Oenanthe javanica atau selom ialah sejenis ulam yang mempunyai khasiat untuk mengubati demam panas dan dijadikan ubat bagi mengawal penyakit tekanan darah tinggi. Selom boleh dijumpai hampir di seluruh kawasan Asia - India, China dan di bahagian utara Australia. Selom tumbuh liar di kawasan paya, tepi sungai dan kawasan tanah lembap.



Ia adalah tumbuhan herba, tidak berbulu, licin dan biasanya tumbuh dengan subur di tempat lembap. Batang selom berbuku dan mempunyai ruas yang berongga. Ia tumbuh tegak daripada batang mendatar, mempunyai banyak dahan, berwarna hijau dan ada kalanya kemerahan. Selom juga mampu memberi kesan sebagai agen antireumatik dan membantu menurunkan paras gula dalam darah bagi pesakit diabetes dan juga kolestrol.


No comments:

Post a Comment