Monday 29 September 2014

Nasi Daging Bonda

Teks oleh : noramiza ahmad

Assalamualaikum wrh.wbt rakan pembaca dan sekalian pengunjung rumah saya..terima kasih yek sebab sudi bertandang ke sini..semalam saya dah kongsikan resepi air asam susu pekat.

Untuk resepi air asam susu pekat boleh lah Klik Di Sini

So hari ini saya kongsikan pula resepi nasi daging bonda...asalnya resepi ni saya ambik dari ibu mertua tersayang...

ye la kan dengan ibu sendiri tak sempat nak menuntut ilmu memasak dari beliau..beliau telah kembali menemuiNya  ketika saya masih lagi menuntut di Universiti Putra Malaysia (UPM) 😭 dalam tahun ke 2...time  tu baru terhegeh2 nak belajar memasak..



orang lain dah terrer masak pelbagai juadah...saya masih terkial2...malu plak bila dikenang2kan...seingat saya time matrik di Ampang baru saya mula memasak. .ermm tu la bila ada emak engkau bukan nak masak...harapkan emak jer...tapi saya tetap menolong arwah emak memasak....tolong potong memotong jer la ...oklah tu kan...x de lah yang jenis duduk terperap dalam bilik jer...bila dah masak dan siap terhidang laju jer kuat bilik...bertuah punya anak dara...

now inilah rutin saya seharian....memasak selain dengan dunia shaklee dan blogging la blogging dah jadi hobi terbaru saya ...hoooreey  ..resepi ni memang saya simpan tuk rujukan saya...kalu buku resepi saya hilang leh refer di sini sajer... ibu mertua saya memang terkenal dengan nasi dagingnya..sehinggakan bila balik ke kampung jer yang menjadi permintaan oleh anak menantu pastinya nasi daging beliau....yummmy...ok ini resepinya..

Bahan-bahan

Bahan untuk ditumbuk
1/2 st jintan manis. *
1/2 st jintan putih. *
1 batang kulit kayu manis. *
5 kuntum bunga cengkih. *
2 kuntum bunga lawang. *
3 biji buah pelaga. *
4 ulas bawang merah ^
2 ulas bawang putih ^
1inci halia ^

3 cawan beras basmathi atau beras biasa
1kg daging - dipotong dadu besar dan direbus...airnya nti akan digunakan untuk memasak nasi.
1/2 cawan susu cair
Sedikit gula batu - kalu x de pun don't worry
Minyak sapi @ planta
Daun pandan
Garam
Bawang goreng
Badam dan kismis

Cara-caranya

-tumbuk bahan yang bertanda * hingga halus..kemudian baru masak bahan yang bertanda ^ pula..tumbuk hingga hancur.
- panaskan minyak sapi @ planta...Masukkan daun pandan...
-masukkan bahan tumbuk..tumis hingga naik bau.
-masukkan pula beras yang telah dicuci bersih bersama dengan air rebusan daging.
-setelah itu boleh la dimasukkan susu cair, gula batu dan perasakan dengan garam.
- sekali sekala gemburkan nasi dengan menggunakan garfu.


-setelah masak bolehlah dihiasi dengan bawang goreng, badam yang telah dipanggang dan kismis.

Selamat malam ...jumpa lagi di n3 yang lain...mimpi yang yang indah2 sajer...haaiippp doa jangan lupa baca..










No comments:

Post a Comment