Monday 20 October 2014

Jeruk Mangga Pedas

Teks oleh Noramiza Ahmad

Kali ke 2 ni baru nampak meriah sket..
cili padi kale merah


Naper le lately ni orang asyik post di fb pasal jeruk mangga pedas ni jer...tapi aleya panggil jeruk 4 rasa..dia kata ada rasa masam, masin, manis dan pedas....apa2 jerla anakku ..saya ni memang kaki asam...aleya pun sama ..Kaki asam..kalu hero hafiy ..jangan harap ..masam sket pun dia dah x mau makan. ..semua buah yang masam tu jadi faberet kami la..sedangkan x bagus pun benda2 yang masam nih...Rasulallah S.A.W sukakan benda yang manis2 seperti madu, kismis, delima kan...isshhh saya pun sukakan buah2an dan benda seperti tu jugak tapi tak dapat menahan iman dengan benda2 masam nih...sedap.
Terliur jer nengoknya jeruk tu...ni dok menaip pun masih terasa kecur lagi...apatah lagi orang yang mengidam...sian ..saya ni tak de maknamya pun... mengidam gatal jer..hehehe

Warna kurang sket.


kebetulan pulak jiran sebelah bagi buah mangga nih...disuruhnya saya kait sendiri so saya seperti orang mengantuk di sorong bantal apalagi pantas menjolok ler..tapi memandangkan kami berdua jer yang nak makan nanti, saya ambik 4 bijik  jerla... niat di hati nak buat kerabu mangga... tambahan buah mangga jenis apatah nih..memang masam..bentuknya besar sedikit dari mangga telur...tapi rasanya seakan2 mangga telur ..tuan empunya pokok pun tak tahu jenis apa...kalu saya sukakan mangga epal...berangan nak tanam tapi cek abe tak bagi..beli jerla jawabnya...saya nih segala jenis kerabu saya suka apatah  lagi mangga...yummy ...leh menitik air liur tau...sluuurrpppp...

Bila tgk bahan2 yang digunakan teringat saya pada satu ketika dulu..saya pernah buat menggunakan epal hijau..tapi yela time tu saya x de blog lagi..x leh la sharekan resepinya..tak tahu pulak tup2 meletup dengan buah mangga..nanti bila saya dah buat saya masukkan di sini...tu pun sedap...aduh kecur air liur lagi...

Oklah kita tengok resepinya k.

4 biji Mangga muda
10 biji Asam boi
3 biji cili padi ( anak dara dah pesan jgn bg pedas dia nak rasa jugak)
Gula
garam



Cara-caranya.

-kupas dan  potong mangga mengikut kesukaan anda..
- cuci sehingga bersih dan toskan. Biar kering betul2.
- sementara menunggu mangga tersebut, boleh la memotong cili padi.
- racikkan asam boi.
-setelah mangga kering bolehlah masukkan ke semua bahan termasuk gula dan garam ..gula biar banyak tuk seimbangkan rasa masam buah mangga.
- gaul sebati.
-Simpan di dalam peti sejuk selama 5 @ 6 jam tuk semua rasanya meresap ke dalam buah mangga tersebut..
- yeaa dah siap...x sempat2 nak menunggu 5..6 jam dah selongkar peti balik...x sabar weiii..

No comments:

Post a Comment