Thursday 6 November 2014

bronkitis

Apa Itu Bronkitis?

Nama Bronkitis (bronchitis), ialah suatu penyakit yang pada umumnya menyerang   saluran pernafasan dan menyebabkan pembengkakan pada membran lendir (mucous membrane). Pembengkakan tersebut terjadi kerana adanya jangkitan mikro organisme dan terjadi pada bahagian-bahagian yang berhubungan dengan organ pernafasan khususnya trachea, bronchial dan bronchioles.



Organ-organ ini berada pada daerah pernafasan yang berhubungan dengan saluran oksigen. Secara umum Bronchitis mempengaruhi sistem pernafasan, khususnya paru-paru. Bronchitis adalah penyakit yang menyebabkan pengidapnya akan sukar untuk bernafas, sesak dan kadang-kadang menyakitkan.

Gejala-gejala Bronkitis.

Berikut adalah gejala2 bronkitis yang perlu diketahui :
♡Batuk
♡Adanya lendir, baik yang tidak berwarna, putih atau berwarna kuning kehijauan.
♡Nafas pendek, terutama apabila melakukan kerja yang memerlukan tenaga seperti bermain atau aktiviti luar.
♡Sesak nafas.
♡Demam ringan dan menggigil.
♡berasa sukar untuk bernafas.

Seseorang yang kerap kali mendapat bronkitis mungkin sebenarnya menghidap asma kerana kedua2nya berkongsi simptom yang lebih kurang sama.Ini disahkan oleh Pakar Perubatan dan Pernafasan ,  Hospital Ampang, Dr. Zal Abdul Rahim.

Ingin mendapatkan info selanjutnya tentang bronkitis  boleh
Klik Di Sini

Untuk maklumat lanjut atau anda ingin membuat pesanan dan  inginkan khidmat nasihat tentang bronkitis ini, anda bolehlah komen di bawah atau

SMS/ WhatsApp : 0136162413.
Email : diamileya@gmail.com
Fb : Noramiza Ahmad








No comments:

Post a Comment