Wednesday 12 November 2014

Tips Penjagaan Mahkota Diri

By Noramiza Ahmad

Ramai yang mengalami masalah rambut dan bila diselidiki terdapat beberapa kesilapan yang dilakukan dalam penjagaan rambut.

Jom kita intai tip dalam penjagaan rambut.



peka dengan keadaan sekeliling - pendedahan yang berterusan pada sinaran matahari, air laut dan klorin akan membuatkan rambut cepat rosak. Gunalah pelindung kepala seperti topi ketika terdedah pada matahari yang terik.

Tak perlu mencuci rambut setiap hari. Dengan mencucinya setiap hari hanya akan membuatkan kelembapan asli rambut akan hilang.

Pilih rambut dan perapi yang bersesuaian dengan anda. Yang terbaik adalah yang diperbuat dari bahan semulajadi tanpa mengandungi bahan kimia yang berbahaya. Contohnya seperti Prosante..untuk info lebih klik di sini


Jangan guna kuku ketika mencuci rambut hanya mengurut secara lembut.

Pastikan rambut dibilas dengan bersih selepas mengunakan syampu atau perapi. Sisa2 yang tertinggalkan akan membuatkan rambut mudah menjadi kelemumur.

Gunakan perapi dengan betul. Kebanyakannya suka meletakkan terus atas kepala, sebaiknya adalah diusap pada rambut sajer.

Jangan lap rambut dengan kasar. Seeloknya biarlah ia kering dengan sendiri tanpa menggunakan pengering rambut. Penggunaan pengering rambut hanya akan membuatkan rosak menjadi kering dan mudah rosak.

Pakai mask untuk rambut seminggu sekali.

Potong hujung rambut setiap 3-6 bulan  sekali.

Jangan sikat sewaktu basah. Biarkan ia kering terlebih dulu yek.

Selamat beramal

0136162413
miza

No comments:

Post a Comment