Wednesday 5 November 2014

Selamat Tinggal Inhaler

Teks oleh : Noramiza Ahmad

Sejak hafi berumur 5 thn dia diserang oleh  bronchitis atau dalam bahasa  senangnya masalah paru2 sensitif. Yang saya perasan  dia sensitif dengan ais atau alat penghawa dingin. Bila sejuk sket atau minum ais jer mula muzik tanpa henti tu bergema dalam rumah. Time diserang dia akan batuk nan stop...org panggil dog coughing ..memang dia akan batuk tanpa henti ..kita yang dengar pun rasa penat apatah lagi dia...dia akan berenti bila tido..time tu la rasa aman yg amat..memang batuk yg tanpa kahak..korang boleh imagine kan batuk yg jenis mana.

Hafiy dengan  chambernya

Dulu2 teringat bila doktor tanya batuk jenis mana...ada kahak ker tak...haaa...cmn nak tahu tu ..memang tak tahu pun nak bezakan gimana...yang tahu batuk jerla...dah lama2 tu baru la dapat bezakannya..
Bila ke klinik x de perubahan pape so saya bawa hafi ker pakar kanak2 - paediatrician di KPJ Selangor. Doktor sahkannya mengalami bronkitis dan cara rawatannya adalah seperti orang yang ada asma.kalu hafi ada asma macam pelik
pulak sebab dalam keturunan kedua belah umi n abahnya  ni x de sapa yang ada asma ..tapi tak mustahil jugak kan kalu dia mendapat asma...hafi bila doktor check paru2 smua ok x de bunyi wheezing seperti yang dialami oleh orang asma dan dadanya juga tak berombak atau mengalami kesukaran untuk bernafas. Masalah dia cuma 1 tu jer ..batuk yg tanpa henti tu..

Inhaler yang digunakan
 ventolin dan seretide

Hafiy perlukan inhaler dengan menggunakan chamber apabila batuknya menyerang. ..jika orang dewasa tak perlulah chamber tu lagi ..just leh gunakan inhaler secara langsung Dia kena ambik ventolin dan juga seretide..seretide tu doktor x bg stop dulu tapi saya jer  selalu suka mengelat. Bila dia kena attack jer baru saya suruh dia ambik.   sambil tu dah macam2 saya cuba bagi kat dia termasuklah madu kelulut. Setiap pg saya akan bg dia minum madu n jika diserang oleh batuknya tu saya campurkan dengan lemon.  KPJ Selangor still lagi menjadi kunjungan tetap kami dan bila inhaler x dapat membantu saya terpaksa bawanya ke klinik tuk dapatkan nebulizer plak..itula rutin kami..kalu check rekod di klinik memang juara lah..hehe
Sampai la tahun lps saya bertemu dengan produk shaklee ni tapi time tu belum jd ahli just beli tuk guna sendiri2 jer.sejak aritu 3 serangkai menjadi kewajiban hafi.     Sudah semestinya
CHEWABLE VITAMIN C
OMEGA GUARD Baca selanjutnya Di Sini  MEAL SHAKE Baca Selanjutnya Di Sini



 Kini setelah hampir setahun.. banyak  perubahan yang ditunjukkan..bila hafiy mendapat batuk dah kedengaran bunyi kahaknya..x de la rasa cam kering jer tekaknya tu. Dog coughing pun dah jarang2 kedengaran. Kpj pun dah lama saya  tak  pergi sebab bila ke klinik, doktor bagi tahu yang  nebulizer pun dah perlu lagi. Kini inhaler pun dah jarang2 sangat diperlukan..Syukur alhamdulillah.   Moga hafiy akan terus sihat dan  tak perlukan  inhaler tersebut..

Sekiranya anak anda mengalami masalah seperti Hafiy dan ingin mencuba produk ini jangan malu dan segan untuk menghubungi saya. Saya akan membantu anak2 anda. In Sya Allah

SMS/ WhatsApp : 0136162413.
Email : diamileya@gmail.com
Fb : Noramiza Ahmad
Instagram : @noramizaahmad



No comments:

Post a Comment